Payment with Klarna
Snabb leverans / Säkra betalningar via Klarna

Köpvillkor

Köpvillkor 

Om PIFFIG (MALISA AB)

Företaget har sitt säte i Västerås. Företagets postadress är Metallverksgatan 4, 721 30 Västerås.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Leverans

Våra normala leveranstider är 1-5 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Din leverans ordnar vi alltid så snabbt som möjligt, om inget annat är överenskommet. De flesta av våra varor finns på vårt centrallager för omgående leverans. Beställningsvaror (där det framgår att normala leveranstiden är längre än 1-5 arbetsdagar) beställs från våra leverantörer och tillverkas efter dina önskemål, leveranstiden för dessa varor varierar.

Vid köp av förmedlad konst skickas eller levereras denna av konstnären, ej MALISA AB, inom 10 arbetsdagar. 

Levererar endast inom Sverige. 

Fraktavgift på 59 kr för beställningar upp till 600 kr inklusive moms, över 600 kr inklusive moms fraktfritt.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]

Om du väljer att inte hämta ut din försändelse från oss och paketet sänds i retur av fraktbolaget förbehåller vi oss rätten att debitera dig minst 500 kronor för att täcka frakt, returfrakt och administrativa kostnader.
Om kostnaden för frakt och returfrakt överstiger 500 kronor, betalar du den faktiska kostnaden.
Vid retur för ej uthämtad försändelse står du för den totala frakten + administrativa avgiften + justering av den faktiska frakten. Dessa kostnader justeras genom att vi, där så är möjligt, gör avdrag för detta vid återbetalning. Om det inte är möjligt att tillfullo göra detta avdrag skickar en räkning/faktura till dig som ska betalas inom 14 dagar netto. Andra fraktbolag än DB Schenker kan användas om så är lämpligt.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan dagen beställning görs.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Klarna checkout: när du shoppar med oss kan du bestämma hur du vill lägga upp din betalning med Klarna. Det är upp dig till om du vill betala direkt, betala senare eller dela upp.

Förmedlad konst prissätts av konstnären. I vissa fall är försäljningen ej momspliktig för konstnären/säljaren.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt: 

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. 

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

När returen godkänts av oss återbetalas värdet av produkten/produkterna via Klarna. Order under 600 kr debiteras en fraktkostnad.

Returadress:

PIFFIG (MALISA AB)

Metallverksgatan 4

721 30 Västerås

 

Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här.

Undantag från ångerrätten gäller också om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas inte av öppet köp eller bytesrätt om inte annat är överenskommet.



Vid leveranstillfället får du som kund givetvis inspektera varan för att fastställa dess skick och funktion men om du använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalemballaget gäller inte ångerrätten. Det är därför viktigt att du öppnar ditt paket försiktigt så att inte förpackning eller vara kommer till skada. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får inte ha monterats. 



Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare.

Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en specialbeställd vara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Detta under förutsättning att vi inte har hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp ändå men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket det inte finns några garantier för. Om det medför kostnader för oss att avbeställa efter varan börjat producerats så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för detta på det återbetalade beloppet, ex. genom att behålla hela eller delar av fakturerad/erlagd betalning.

Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp. 

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av skadan/felet samt en bild som visar skadan/felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Förmedlad konst: om konstverket skulle vara skadat eller felexpedierad när den anländer till kund är det konstnären, som i detta fall är säljare (ej MALISA AB), och hanterar reklamation samt klagomål. Du måste alltid kontakta säljaren för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omgående efter leverans. Kontaktuppgifter till säljaren erhålls från MALISA AB, skicka e-post till [email protected] med din förfrågan.

Returadress:

PIFFIG (MALISA AB)

Metallverksgatan 4

721 30 Västerås

Naturmaterial

Många av varorna vi säljer är tillverkade av naturmaterial såsom sten, trä, läder, metall med mera. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, kalkspat, sandgropar, märken och ärr i naturläder mm. Dessa naturliga variationer är egenskaper som formgivaren ofta ämnat bibehålla eller på annat sätt förhöja som en del av designen och utgör ej giltig orsak till reklamation.

Ansvarsbegränsning 

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos PIFFIG accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

PIFFIG är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Vid köp av förmedlad konst får konstnären alla kontaktuppgifter om kunden för att kunna skicka eller leverera konstverket.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DB Schenker, PostNord, DHL.

Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse 
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
PIFFIG, MALISA AB, är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Förtydligande gällande köp av förmedlad konst

Förmedlad konst innebär att MALISA AB inte är säljare utan endast förmedlar försäljning av konstverken. Detta är ett köp mellan kund och konstnären som är säljare. MALISA AB visar konsten i nätbutiken PIFFIG, hanterar betalning från kund och utbetalning till säljaren. 

Förmedlad konst prissätts av konstnären. Om inte annat anges är försäljningen ej momspliktig för säljaren.